Servis kola před první vyjížďkou
21.3.2020Schovali jste na konci minulé cyklistické sezóny kolo do garáže a nijak jej nepřipravili na odpočinek? Nebo jste jen pečlivě zazimovali? I když jste kolu na konci minulé sezóny věnovali čas a zazimovali ho, na začátku nové sezony je třeba věnovat mu trochu péče a kolo probrat zase k životu. Máme pro vás pár tipů, jak na to.
Důkladná kontrola a umytí
Asi vám nemusíme připomínat, že i v garáži se kolo může pořádně zaneřádit anebo dokonce zničit. Mohli jste o něj něco nešikovně opřít, nebo prostě jen zanedbat úklid a kolo na začátku nové sezóny ani nepoznáváte. Vytáhněte kolo ven, postříkejte jej hadicí, umyjte hadříkem. Nemáte možnost mýt své kolo venku? Zkuste venkovní myčku na benzínové pumpě.
Podívejte se, jestli se vám do kola nedala rez, jestli je vše v dobrém stavu nebo jestli třeba nemáte sjeté pláště. Kontrolu si vyžadují ráfky a stav brzd. Ráfky mohou být opotřebené, poznáte to podle tenké drážky na bocích, pokud tato drážka začne pomalu mizet, ráfek je potřeba vyměnit. Není na škodu ani překontrolovat vycentrování kol, to znamená, zda kolo nehází do strany. Můžete to poznat podle toho, že nepravidelně drhnou brzdy. V servisu se kontroluje také například délka řetězu, když ho vyměníte včas, můžete v budoucnu ušetřit na nákladech za údržbu kola.
Promazání řetězu
Řetěz dokáže každého cyklistu pořádně pozlobit, je proto důležité na něj nezapomínat a pravidelně jej promazávat. Nemusíte samozřejmě před každou jízdou, bohatě stačí každých 80 až 200 kilometrů, záleží na typu maziva a terénu, jakým jezdíte. Ještě, než se do mazání pustíte, řetěz vyčistěte, nahrubo stačí hadříkem, doporučujeme ale použít pračku na řetěz a umýt jej pořádně. Čím řetěz mazat? Oblíbené je mazivo WD-40, které ale nedělá nejlepší službu, doporučujeme proto sáhnout po specializovaných a ověřených olejích na řetěz, ideálně s kapátkem pro přesnou aplikaci, aby se vám olej nedostal např. na brzdové destičky.
Kde olej aplikovat? Určitě po celém řetězu, speciální péči ale věnujte čepům. Olej naneste, nechte jej zaschnout a pak přetřete suchým čistým hadrem. Dávejte pozor, aby vám na řetězu nezůstalo příliš mnoho oleje, lepily by se vám na něj nečistoty.
Nastavení odpružené vidlice
Máte kolo celoodpružené nebo odpruženou vidlici? Vidlici i tlumiče zkontrolujte. Podívejte se, zda máte čisté kluzáky vidlice, které byste po každé jízdě měli přetřít hadrem, aby vidlice plně plnila svoji funkci. Doporučujeme také namazat občas těsnění vidlice silikonovým olejem, abyste snížili riziko, že se nečistoty a špína dostanou až do vidlice. Nejste si jistí, jak vidlici zkontrolovat? Nechte to na profících a zastavte se v našem servisu.
Servis kol – nahuštění a výměna duše
Zjistili jste po zimě, že máte prázdné kolo? Nejprve ho zkuste dofouknout, duše může být v pořádku. Pokud zjistíte, že vzduch z duše uniká, je nutná výměna. Nezapomeňte taky zkontrolovat stav pláště – nesmí být sjetý ani zpuchřelý. Jak nahustit kolo? Pro horská kola jezdící po cestách a asfaltu doporučujeme 3 – 3,5 baru, pro horská kola v náročném terénu pak 2 – 2,5 baru. Tlak pro nafouknutí krosového kola je ideální foukat na 4 až 5 barů, silniční kola pak na 6 až 9 barů.
Jak jsou na tom brzdy?
Stav brzd otestujte tak, že zmáčknete páku brzdy a kontrolujete délku kroku. „V“ brzdy i kotoučové brzdy by měly zabírat už v první polovině zmáčknutí páky. Jakmile promáčknete brzdu až úplně k řídítkům, je možné, že brzdy nejsou v pořádku. Pokud máte mechanické brzdy, utáhněte jejich lanko, u hydraulických brzd navštivte servis, aby vám brzdy odvzdušnili.
Kontrola od profíka
Zdá se vám to jako velká věda a nejste si jistí, jestli si kolo zvládnete zkontrolovat sami? Kolo můžete svěřit profesionálům a dopřát mu tak opravdu hodně důkladnou péči. Ušetříte si tak spoustu času a pokud nejste zrovna technický typ, tak i spoustu starostí. Navíc si pak můžete být jistí, že kolo máte ve špičkovém stavu, protože zkušení technici cykloservisu jen tak něco nepřehlédnou.